afschaffing vergoeding ereleden

Ereleden van de Kamer van Volksvertegenwoordigers worden benoemd vanwege hun verdiensten voor het land of voor de politiek, maar hebben geen stemrecht en nemen niet actief deel aan de werkzaamheden van de Kamer. De vergoeding voor ereleden is bedoeld als een soort eerbetoon en erkenning voor hun inzet en prestaties in het verleden.

In België ontvangen ereleden van de Kamer van Volksvertegenwoordigers een jaarlijkse vergoeding die momenteel (in 2023) €1.594,81 bedraagt. Dit bedrag is lager dan de vergoeding voor gewone leden van de Kamer, die momenteel (in 2023) €9.757,47 per maand verdienen. De vergoeding voor ereleden wordt echter wel jaarlijks geïndexeerd. Met 176 ereleden en een jaarlijkse vergoeding van €1.594,81 per ere-lid, zou de totale jaarlijkse kost voor de vergoedingen van ereleden van de Kamer van Volksvertegenwoordigers in België ongeveer €280.200 bedragen (176 x €1.594,81). Dit is exclusief eventuele andere kosten of voordelen die aan de ereleden worden toegekend.

Het afschaffen van de geïndexeerde vergoeding voor ereleden van de Kamer van Volksvertegenwoordigers is een voorstel dat gericht is op het verminderen van onnodige uitgaven en het bevorderen van transparantie in de overheidsfinanciën. Ereleden van de Kamer worden benoemd vanwege hun verdiensten in het verleden,  deze vergoeding stijgt niet enkel met de index deze is dan nog eens vrijgesteld van belastingen. Het afschaffen van de geïndexeerde vergoeding voor ereleden van de Kamer kan helpen om de begroting van de overheid te verlichten en middelen vrij te maken voor belangrijke maatschappelijke behoeften.

Door het elimineren van deze vergoeding kan er meer transparantie zijn in de overheidsfinanciën en kunnen de belastingbetalers ervan verzekerd zijn dat hun geld op een verantwoorde manier wordt gebruikt. Het geld dat anders aan deze vergoeding zou worden besteed, kan worden geïnvesteerd in belangrijke sociale programma's of andere maatregelen ter ondersteuning van de samenleving.

Het afschaffen van de geïndexeerde vergoeding voor ereleden van de Kamer zou moeten gepaard gaan met een evaluatie van de andere voordelen die aan deze ereleden worden toegekend, om ervoor te zorgen dat er geen sprake is van onnodige of oneerlijke voordelen. Als onderdeel van deze evaluatie zou de vraag moeten worden gesteld of ereleden van de Kamer nog andere voordelen genieten die in strijd zijn met de principes van transparantie en fiscale verantwoordingsplicht.