Lijststem

geen beroepspolitici meer

Aanpassen of afschaffen van de lijststem voor een sterker democratisch systeem

Ons doel is om onze democratie te versterken door het afschaffen van de lijststem. Momenteel wordt de lijststem verdeeld over de kandidaten op basis van hun volgorde op de lijst, wat de macht van de partijleiders vergroot en de individuele kandidaten ondergeschikt maakt aan deze lijstvolgorde.

Wij pleiten ervoor de lijststem te veranderen, zodat deze enkel een stem voor de partij vertegenwoordigt en niet meer wordt verdeeld over individuele kandidaten. Kiezers kunnen nog steeds stemmen op individuele vertegenwoordigers, maar hun stem beïnvloedt niet langer de rangorde van de kandidaten op de lijst.

Deze wijziging zal de macht van partijleiders verminderen en individuele kandidaten aanmoedigen om hun eigen standpunten en ideeën naar voren te brengen. Hierdoor krijgen kiezers een duidelijkere keuze en zullen verkozen vertegenwoordigers beter in staat zijn om de diverse stemmen en belangen van onze samenleving te vertegenwoordigen in het parlement.

We streven naar een transparanter democratisch proces, waarbij de stem van elke kiezer nauwkeurig wordt weerspiegeld en waarbij het belang van de partijlijn niet boven de individuele vertegenwoordiging uitgaat.