1/3 partijfinanciering

de overheid moet het voorbeeld tonen

Politieke partijen spelen een cruciale rol in onze democratie. Ze vertegenwoordigen de belangen en standpunten van verschillende groepen in de samenleving en helpen beleid en wetgeving te formuleren en uitvoeren. Het is daarom van groot belang dat de financiering van politieke partijen transparant, verantwoord en eerlijk is.
Het huidige systeem van politieke partijfinanciering in België is echter omstreden. Veel burgers vinden het onacceptabel dat belastinggeld naar politieke partijen gaat, vooral als dit geld wordt gebruikt om patrimonium te kopen en zo de financiële situatie van de partij te versterken. Dit betekent dat er behoefte is aan een nieuwe aanpak

Onze partij gelooft dat de politiek verantwoordelijkheid moet nemen voor het beheer van publieke middelen en moet streven naar transparantie en verantwoording. We zullen ons inzetten voor een betere partijfinanciering, waarbij we alle vormen van excessieve zelfbediening aan de overheidskassa afschaffen en elke partij die de kiesdrempel heeft behaald op federaal niveau een jaarlijkse 1 vaste dotatie te geven. De hoogte zal bepaald en alleen worden verstrekt na een grondige rechtvaardiging en goedkeuring door het Rekenhof, op voorwaarde dat de begroting de hoogte van dit bedrag toelaat, die een totaal van alle partijfinancieringen samen de waarde van 0,34% van het B.N.P. niet overschrijd. We geloven dat het belangrijk is om een voorbeeld te stellen en te laten zien dat de politiek verantwoordelijkheid neemt voor het beheer van publieke middelen, en om te werken aan een transparante en verantwoordelijke politiek voor alle burgers.

Onze partij streeft ook naar een betere aanvullende financiering van politieke partijen en wil meer betrokkenheid van burgers bij het politieke proces bevorderen. We zullen ons inzetten voor de invoering van een aanvullende dotatie voor politieke partijen, waarbij burgers de mogelijkheid hebben en volledig in vrije keuze, om een nog te bepalen percentage van hun personenbelasting toe te kennen aan een politieke partij van hun keuze. Deze toewijzing zal alleen worden toegestaan na uitdrukkelijke toestemming van de burger, en onder strikte privacybeschermende maatregelen. Op deze manier willen we meer betrokkenheid en verantwoordelijkheid van burgers bij het politieke proces bevorderen en tegelijkertijd zorgen voor een transparante en verantwoorde financiering van politieke partijen.

2/3 gekoppelde partijfinanciering

Onze partij streeft naar een versterking van de democratie door middel van een betere betrokkenheid van politici bij hun werkzaamheden in het parlement en een verbetering van de representativiteit van politieke partijen. In dit kader zullen we ons inzetten voor de invoering van gekoppelde partijfinanciering, waarbij de toekenning van partijfinanciering afhankelijk is van de aanwezigheid van individuele volksvertegenwoordigers in het halfrond en hun toegewezen commissies. Deze regeling beoogt de verantwoordelijkheid van politici voor hun taken in het parlement te benadrukken en hun betrokkenheid bij belangrijke kwesties te verzekeren, terwijl tegelijkertijd de representativiteit van politieke partijen wordt verbeterd.

3/3 bijkomende partijfinanciering

Onze partij gelooft dat de politiek verantwoordelijkheid moet nemen voor het beheer van publieke middelen en moet streven naar transparantie en verantwoording. We zullen ons inzetten voor een betere partijfinanciering, waarbij we alle vormen van excessieve zelfbediening aan de overheidskassa afschaffen en elke partij die de kiesdrempel heeft behaald op federaal niveau een jaarlijkse 1 vaste dotatie te geven. De hoogte zal bepaald en alleen worden verstrekt na een grondige rechtvaardiging en goedkeuring door het Rekenhof, op voorwaarde dat de begroting de hoogte van dit bedrag toelaat. We geloven dat het belangrijk is om een voorbeeld te stellen en te laten zien dat de politiek verantwoordelijkheid neemt voor het beheer van publieke middelen, en om te werken aan een transparante en verantwoordelijke politiek voor alle burgers.