Politieke renovatie 

Het wordt tijd om het geweer van schouder te veranderen en stoppen met richten op de werkende klasse en kleine zelfstandige maar richten waar het schoentje echt knelt.

Wat we nodig hebben is 5 minuten politieke moed in het parlement en 1 minuut publieke moed in het stemhokje, want uw stem telt.

We moeten terug naar een België waar we trots op kunnen zijn, een België waar woke, geloof, racisme en discriminatie niet de dienst uitmaken. We moeten een België hebben waar we op kunnen vertrouwen, waar malafide politici niet de kantjes eraf lopen, waar politici werken voor het volk en niet enkel voor hun partij. We moeten terug naar een democratie met volksvertegenwoordigers en weg van deze particratie met partijvertegenwoordigers die zichzelf verrijken. Helaas heeft de regering fantastisch werk verricht door wetgevingen te creëren die haar eigen voordelen beschermen. Deze wetten zijn zorgvuldig opgesteld om ervoor te zorgen dat de regeringspartijen en hun leden financieel beter worden, terwijl de rest van het volk in de kou blijft staan. Door particratie en wanbeleid heeft België een tekort dat bijna onoverkomelijk lijkt. En daar zijn legislatuur na legislatuur van ondoordachte en nepotistische regeringsmodellen verantwoordelijk voor.

De kamer, senaat en parlementen zitten voor meer dan de helft vol met partijvertegenwoordigers die als kalveren de staatskas-uier aan het leegzuigen zijn, om op het einde van de rit als vetgemeste runderen nog een paar maal te passeren langst de kassa met hun pensioen, vergoedingen en alle andere toelages waar we het licht nog niet hebben van gezien. 

Wij L99 stellen het volgende voor: dat we een grondige renovatie doorvoeren op politiek, sociaal, arbeid, en onze boeren redden van de ondergang, gecreëerd door onze eigen regering waar reglementering onze eigen innovatieve initiatieven tegengehouden worden door halfbakken reglementen.

 

  • Afschaffing van de lijststem: We streven ernaar om de lijststem af te schaffen zodat vastgeroeste beroepspolitici vervangen kunnen worden door politici die op eigen kracht verkozen zijn op basis van hun persoonlijke kwaliteiten en prestaties.. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • verander de manier waarop de Premier, staatssecretarissen, ministers worden aangeduid, de kandidaat met de meeste voorkeurstemmen in de grootste fractie wordt automatisch Premier. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Alle lonen van de premier tot schepen worden bevroren zonder terugwerkende kracht en zonder indexering tot begroting in evenwicht is. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Een Regering in lopende zaken wordt op 50% van hun loon, toelagen, partijfinanciering gezet zonder terugwerkende kracht. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Een Vormende regering start op 50% van hun loon, toelagen, partijfinanciering zonder indexering en zonder terugwerkende kracht tot de regering officieel is gevormd. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • De forfaitaire parlementaire onkostenvergoeding, gelijk aan 2 497,06 €/maand (( 2023) aan de huidige index), voor alle kosten en lasten, verbonden aan de uitoefening van een parlementair mandaat, worden geschrapt en vervangen door te bewijzen onkosten , met een plafond gelijkaardig aan het forfaitair bedrag.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Afscheids- en uittredingsvergoeding afschaffen. sociale rechten opbouwen als hogere bedienden tijdens hun dienst in de regering lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • gewaarborgde inkomensperiode afschaffen. ((voor de personen die niet weten wat dit is "read and weap) De gewezen leden waarvan het mandaat is beëindigd en die, na afloop van de periode gedurende dewelke zij recht hebben op een uittredingsvergoeding, over onvoldoende bestaansmiddelen beschikken, kunnen bij de diensten een gemotiveerde aanvraag indienen, teneinde een bijkomend inkomen te bekomen dat maximaal gedurende 36 maanden kan worden toegekend en waarvan het totale bedrag over het geheel van de periode beperkt is tot 1 jaar uittredingsvergoeding. Dit bijkomende inkomen kan slechts worden toegekend na onderzoek van de bestaansmiddelen door de ambtenaren- generaal. Deze gewaarborgde inkomensperiode komt niet in aanmerking voor de berekening van het parlementaire pensioen, dat slechts een aanvang mag nemen na de gewaarborgde inkomensperiode. Gedurende de gewaarborgde inkomensperiode genieten de gewezen Kamerleden van de verzekering gezondheidszorg (en hospitalisatie) die werd onderschreven door de Kamer van volksvertegenwoordigers. )

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Bijzondere financieringswetgeving aanpassen, elk gewest krijgt zijn respectievelijk werkingsminimum, toelagen moeten worden verantwoord en goedgekeurd. . lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Parlementaire onschendbaarheid gerechtelijk tijdelijk kunnen opheffen bij in verdachtstelling van fraude of vormen van machtsmisbruik. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Afschaffen van de geïndexeerde vergoeding ereleden van de kamer die is vrijgesteld van belastingen en wordt niet gezien als een bron van inkomsten. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Partijfinanciering moet volledig herzien worden. “Alles op tafel en alles van tafel vegen om herschreven te worden tot 1 dotatie voor alle partijen die federaal de kiesdrempel behaald hebben. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Gekoppelde partijfinanciering aan aanwezigheid in het halfrond: We streven ernaar om de partijfinanciering te koppelen aan de aanwezigheid van individuele volksvertegenwoordigers in het halfrond, om ervoor te zorgen dat politici zich serieus inzetten voor hun werk en om de belangen van de kiezers beter te behartigen.       lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Bijkomende partijdotatie is door vrijwillige bijdrage van de bevolking door het implementeren van een partij en geloofsovertuigingsbelasting via de personenbelasting. U hebt het goed gelezen “kerkbelasting”.  De door napoleon ingevoerde wetgeving voor het vergoeden van het christendom is reeds meer dan voldaan.  Tijd om orde op zaken te stellen voor alle geloven. Daarom ook een geloofsovertuigingsbelasting op de aanslagbiljet personenbelastingen. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Geen dure volksbevraging meer , maar iedere federaal zetelende partij heeft jaarlijks het recht 2 vragen aan de bevolking te stellen die op een extra begravingen-bijlage bij de personenbelasting terecht komen. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Eerlijk boetesysteem, Het huidige boetesysteem wordt niet altijd als eerlijk ervaren, omdat het niet altijd rekening houdt met de financiële situatie van de persoon die de boete ontvangt. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is om het boetesysteem eerlijker te maken door rekening te houden met de draagkracht van de persoon. Een idee zou zijn om de boetes te berekenen op basis van het inkomen en het vermogen van de persoon. Hierbij zou de belastingdienst kunnen samenwerken met justitie om de berekening te maken en de privacy van de persoon te beschermen. Deze oplossing zou een meer rechtvaardig en effectief boetesysteem kunnen opleveren. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Convergentie: Wij L99 willen een niet politiek gemengde samenwerkingsmodel vast in het senaat vestigen met afgevaardigden van het grondwettelijk hof, raad der state, het rekenhof, externe fiscale, sociale, economische-experten en jaarlijks gelote burgers. Die in het senaat de hoofdzaken zoals fiscaliteit, belastingen, pensioenen sociale zekerheid bespreken als aanbevelingen voor de huidige en komende legislaturen. Als ook steven om alle mazen in het net te dichten en alle gunstregimes te stoppen. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Politieke impasse in tijd , daarna anonieme stemming in de kamer om stilstand te voorkomen. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Stempelen in tijd + wekelijks controle door aanmelding VDAB of gemeentehuis. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • De verhoging van het leefloon voor het recht op gezinshereniging van 120% van het leefloon voor persoon met gezin ten laste, terugbrengen naar 100%,  iedereen moet gelijk behandeld worden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Leefloon wekelijks controle door aanmelding VDAB of gemeentehuis. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Bedrijven die werken in opdracht van de overheid putten eerst de capaciteit van de VDAB uit alvorens zich te mogen wenden tot uitzendbureaus buitenlandse arbeiders en onderaannemers. VDAB zal ter alle tijden controle uitvoeren op deze regelgeving. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Werkende fulltime, 4/5de en gepensioneerde mogen onbeperkt bijverdienen in alle knelpuntberoepen onder apart freelance statuut en worden apart belast aan gunstige marge. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Strenge Subsidies controle. Enkel voor bedrijven die nuttig zijn voor de gemeenschap, geen verlieslatende of winstgevende: subsidies worden terug gevorderd bij verkoop bedrijf, winstgevende bedrijven met subsidie betalen de subsidie terug percentage gewijs op de jaarlijkse bruto winst. als het reeds een bewezen winstgevend bedrijf is die investeert voor werkplaatsen dan  is het in aandelen dat de overheid investeert en niet in subsidies. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Bescherming van de begroting: Strikte naleving van de portefeuille van elke minister en reglementering van de portefeuilles van ministers zoals buitenlandse zaken om de begroting te beschermen. Om ervoor te zorgen dat er geen geld wordt verspild aan projecten die niet in het belang zijn van de Belgische of respectievelijk gewestelijke gemeenschap. Dit houdt in dat ministers strikt moeten naleven wat in hun portefeuille is opgenomen en dat er regels en voorschriften moeten worden opgesteld om ervoor te zorgen dat ministers hun portefeuilles niet overschrijden en dat ze zich houden aan het herstelplan voor de begroting, dit houd in dat een extra dotatie moet goedgekeurd worden door het rekenhof. Dit zal ervoor zorgen dat er meer verantwoordelijkheid en transparantie is in het besluitvormingsproces en dat de begroting beter beschermd wordt. lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Verantwoordelijke politiek: door het voorleggen van initiatieven aan de Raad van State en het Rekenhof voordat ze worden geïmplementeerd,  lees verder.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Een rechtvaardig asielbeleid die een meerwaarde is voor Belgie, om onze begroting en sociaal systeem te beschermen. lees verder.

 


het stikstofakkoord

 

L99 gelooft dat de Vlaamse overheid een cruciale rol speelt bij het ondersteunen van onze boeren en het beschermen van ons milieu. Helaas lijkt de grootste hindernis voor vooruitgang de overheid zelf te zijn. Er zijn bewezen technologieën, zoals stikstofstrippers en biogasinstallaties, die tot 65% van de stikstof en 83% van de broeikasgassen uit mest kunnen reduceren. Helaas is het huidige beleid zo ontworpen dat deze reductie niet meetelt, omdat het buiten de stal plaatsvindt en niet in de stal als ook het niet op de lijst van emissiereducerende technologieën staat die niet geüpdatet wordt. L99 pleit ervoor dat de Vlaamse overheid investeert in de boeren door biogasinstallaties te bouwen en dagmest op te halen om groene energie op te wekken. Dit zou niet alleen helpen om het stikstofgehalte te verminderen, maar ook de bodem te redden door het gebruik van restproduct kunstmeststof.

      lees verder.


volg ons op Facebook