Zorg IFIC.
IFIC, functieclassificatie en nieuwe salarisschaal voor het beroep van verpleegkundige
Dit project voorziet onder meer in de modernisering van de functieclassificatie voor al het personeel van openbare en privégezondheidszorginstellingen.
één van de doelstellingen van dit akkoord is "om werknemers te belonen op basis van hun feitelijke werk en niet alleen meer op basis van hun diploma".
Volgens IFIC worden beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg, ongeacht hun administratieve, technische of verpleegkundige functie, in categorieën ingedeeld zonder rekening te houden met de specifieke kenmerken van elk beroep en nog minder met die van het beroep van verpleegkundige.
Deze classificatie is ‘discriminerend’, creëert een gevoel van onrechtvaardigheid en ongelijkheid binnen het beroep van verpleegkundige zelf.
Zo stellen we in de praktijk vast dat het IFIC-systeem, zoals het wordt uitgevoerd, in tegenspraak is met het kader van het attractiviteitsplan voor het beroep van verpleegkundige van de toenmalige minister Onkelinx. Het doel van het attractiviteitsplan was om het beroep van verpleegkundige aantrekkelijker te maken. Het doel van de BBT’s/BBK’s (bijzondere beroepstitels en bijzondere beroepskwalificaties) was zowel om de kwaliteit van de zorg te verbeteren als om het salaris van de verpleegkundige te verhogen.
Het IFIC-systeem streeft niet hetzelfde doel na. Het kondigt wel een salarisverhoging aan, ook al is er geen garantie dat de financiering van dit project zal worden voortgezet, en het ondermijnt het attractiviteitsplan voor het beroep van verpleegkundige.
L99 trekt aan de alarmbel.
Voor ons L99 is de functieclassificatie onaanvaardbaar. Volgens ons lijken noch de overheid noch de sociale partners zich bewust te zijn van de gevolgen van de invoering van dit nieuwe systeem op de toekomst van het beroep van verpleegkundige en daarmee op de kwaliteit en de toekomstige toegankelijkheid van de patiëntenzorg. Deze gevolgen zullen op lange termijn een onmiskenbare impact hebben op de volksgezondheid in ons land, wat onaanvaardbaar is.
Concluderend kan worden gesteld dat het IFIC-systeem onvoldoende rekening houdt met de specifieke vereisten, het belang van het beroep van verpleegkundige niet erkent, discriminatie tussen verpleegkundigen creëert en het doel van deskundigheid op verpleegkundig gebied (BBT/BBK) ondermijnt.
Dit zal op zijn beurt leiden tot een aanzienlijke vermindering van de kwaliteit van de zorg.
In deze context, richt L99 zich tot het volgende aanpassingen:
- Een reëel, inclusief en transparantoverleg met een vertegenwoordiging die in verhouding staat tot het aantal verpleegkundigen dat in de betrokken sectoren werkzaam zijn. Om verdere versnipperen van hun rechten in hun beroep tegen te gaan.
- Een verhoging van het budget om de functieclassificatie te moderniseren, zodat dit project op een rechtvaardige wijze voor 100% uitgevoerd en geactiveerd kan worden voor alle verpleegkundige functies. Huidig kan slechts een kwart van het oorspronkelijke salarismodelgeïmplementeerd worden.
Wat gebeurt er met de verpleegkundigen die ermee hebben ingestemd over te stappen op het IFIC-systeem als het project niet meer gefinancierd kan worden?
- Een herziening en aanpassing van de functieclassificaties door integratie van alle verpleegkundige functies in de IFIC-classificatie (verpleegkundige perfusionisten, verpleegkundige ziekenhuishygiënisten, verpleegkundigen die verantwoordelijk zijn voor permanente vorming, etc.) en door een integratie van “het functiemodel voor de verpleegkundige zorg van de toekomst” Bepaalde bestaande en erkende (verpleegkundige) functies zijn immers verdwenen in de nieuwe classificatie. Wij stellen voor om het functiemodel van de Federale Raad voor Verpleegkunde voor de verpleegkundige zorg van de toekomst te gebruiken.
- De verhoging van alle door het KB van 27 september 2006 erkende verpleegkundige functies naar minstens klasse 15. De verpleegkundigen met een BBT/BBK, maar ook de zorgdiensten waar deze verpleegkundigen werkzaam zijn worden benadeeld. De diensten geriatrie, psychiatrie, oncologie, palliatieve zorg, pediatrie, materniteit en diabetologie/endocrinologie.
- Een vergoeding voor de ‘verantwoordelijk algemeen ziekenverpleger’ met een opleiding van vier jaar, erkend op niveau 15. Sinds september 2016 is de bacheloropleiding verhoogd naar vier jaar. Als een verpleegkundige vandaag de dag een specialisatie en/of master wil doen, volgt hij/zijtussen de vijf en zeven jaar studie. Een billijke erkenning van het opleidingsniveau blijft een noodzaak om hooggekwalificeerde beroepsbeoefenaars te garanderen.
6 Een passende vergoeding voor alle verpleegkundigen.ten voordele van de erkenning van de gevolgde studies/opleiding. dat op lange termijn en over de hele loopbaan de salarisverlies van gemiddeld 3 % voor de bachelorverpleegkundigen weggewerkt wordt.
- Het pensioengelijktrekken. Na de invoering van het IFIC-model blijkt uit de loonberekening dat er een negatief loonverschil is tussen verpleegkundigen die in het oude stelsel met pensioen gaan en verpleegkundigen die in het nieuwe stelsel met pensioen gaan. Verpleegkundigen die met de nieuwe stelsels met pensioen gaan, krijgen daardoor een lager pensioen dan voorheen.
- De mobiliteit vanhet beroep vrijwaren. Het IFIC-systeem zorgt op lange termijn de beroepsbeoefenaars op één dienst vastpinnen. Een verpleegkundige die binnen hetzelfde ziekenhuis en/of een ander ziekenhuis van dienst wil veranderen, wordt immers geconfronteerd met een verlies van anciënniteit, met integratie (zonder andere optie) van zijn schaal in het IFICsysteem.
- Het terug aantrekkelijkheid maken van een kwalitatief hoogstaande verpleegkundige opleiding met erkenning van de reflexiviteit en verpleegkundige vaardigheden. L99wil de kwaliteit van de Belgische zorg behouden en wil zorg dragen voor de beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg, die op hun beurt de zorgontvangers verzorgen.