Momenteel staan bijna 21.000 mensen met een handicap op de wachtlijst, waarvan de langst wachtende al 20 jaar lang de nodige ondersteuning niet kan inkopen.
Het is schrijnend dat de Vlaamse Regering de budgetten behandelt als een optionele extra voor mensen met een handicap, waardoor ze jarenlang geduld moeten oefenen. De realiteit op het terrein getuigt echter van overbevraagde mantelzorgers en financiële problemen. Het verkrijgen van een budget is geen eenvoudige zaak; er vindt een grondig onderzoek plaats om vast te stellen of iemand recht heeft op de benodigde ondersteuning. Vervolgens moeten mensen jarenlang wachten op de toekenning van dat budget. lees verder
De wooncrisis treft talloze mensen, maar het is belangrijk om niet te vergeten welke moeilijkheden mensen met een handicap ervaren bij het vinden van een geschikte woning.
Het ontbreekt nog steeds aan een duidelijk plan om dit probleem aan te pakken. Het woonbeleid biedt weinig hoop voor mensen met een handicap.
Onbetaalbaarheid, onaangepastheid en discriminatie zijn de kernwoorden die de wooncrisis karakteriseren. Hoewel het recht op wonen is vastgelegd in de Belgische Grondwet en de Vlaamse Codex Wonen, wordt dit recht dagelijks geschonden. Mensen met een handicap hebben het extra zwaar en worden vaak over het hoofd gezien. lees verder.
Het van groot belang dat bestaande sociale woningen worden versterkt en dat er gelijktijdig betaalbare woningopties worden gecreëerd.
Het versterken van sociale woningen en het bevorderen van betaalbaar wonen zijn van essentieel belang voor het behoud van een gecontroleerde en betaalbare huurmarkt, met name voor huurders die net niet in aanmerking komen voor een sociale woning. Om deze doelstellingen te bereiken, is een hechte samenwerking tussen Vlaanderen en de gemeenten van cruciaal belang. lees verder
Het waarborgen van de integriteit en het onderhoud van de waterleidingen is van cruciaal belang
Het waarborgen van de integriteit en het onderhoud van de waterleidingen door de Vlaamse watermaatschappijen is van cruciaal belang. Het dagelijks verlies van miljoenen liters drinkwater als gevolg van lekkende leidingen is ontoelaatbaar, zowel vanuit economisch als ecologisch oogpunt. Het is de verantwoordelijkheid van de watermaatschappijen om proactief zorg te dragen voor het onderhoud van de leidingen, en het is de taak van de Vlaamse regering om adequaat toezicht te houden op dit proces.
Bescherm onze militairen
Defensie hanteert een heel apart en complex schaderegelingssysteem. Dat opgelopen lichamelijke schade forfaitair evalueert en forfaitair vergoed. Door de verscheidenheid aan vergoedingen in dit systeem, met elk zijn eigen wetgeving, worden deze door de samengeordende wetten van vergoedingspensioenen geregeld.
De meeste van deze vergoedingen hebben als basis een eigen wetgeving waarin niet altijd dezelfde begrippen worden gehanteerd. Als deze correct worden toegepast is het schaderegelingssysteem een goed en billijk vergoedingssysteem. In de praktijk blijkt de complexiteit en de ondoorgrondelijkheid van al deze wetgevingen, het juiste gebruik hiervan in de weg te staan. Lees verder
Oprichting van een Onafhankelijke Overheidsdenktank in de Senaat
Doel: Het verbeteren van de kwaliteit en effectiviteit van het beleid in België door het oprichten van een onafhankelijke denktank in de Senaat, bestaande uit externe experts, gelote burgers en vertegenwoordigers van belangrijke instanties, zonder politieke partijbelangen, om gedegen beleidsaanbevelingen te genereren en het vertrouwen van de burgers in het politieke systeem te vergroten. lees verder
vereenvoudigde belastingaangifte: De vereenvoudigde belastingaangifte is bedoeld om het leven van belastingbetalers gemakkelijker te maken door het verstrekken van een vooraf ingevulde aangifte. Echter, door het groot aantal belastingcodes is deze onoverzichtelijk geworden en jaar na jaar blijven er fouten instaan. lees verder
IFIC, functieclassificatie en nieuwe salarisschaal voor het beroep van verpleegkundige
Dit project voorziet onder meer in de modernisering van de functieclassificatie voor al het personeel van openbare en privégezondheidszorginstellingen.
één van de doelstellingen van dit akkoord is "om werknemers te belonen op basis van hun feitelijke werk en niet alleen meer op basis van hun diploma".
Volgens IFIC worden beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg, ongeacht hun administratieve, technische of verpleegkundige functie, in categorieën ingedeeld zonder rekening te houden met de specifieke kenmerken van elk beroep en nog minder met die van het beroep van verpleegkundige.
Deze classificatie is ‘discriminerend’, creëert een gevoel van onrechtvaardigheid en ongelijkheid binnen het beroep van verpleegkundige zelf. lees verder.
sociale tarieven gradueel toekennen: Om gezinnen te beschermen tegen hoge prijzen van basisbehoeften zoals gas, water, elektriciteit en internet, stelt L99 voor om sociale tarieven gradueel toe te kennen aan gezinnen op basis van hun inkomen. In plaats van een vaste inkomensgrens vast te stellen voor 100% toekenning van sociale tarieven, willen we een systeem invoeren waarbij sociale tarieven gradueel worden toegekend op basis van het gezinsinkomen. lees verder.
iedere week worden hier onze bijkomende goedgekeurde programmapunten toegevoegd. heb je voorstellen en wil je meewerken aan een ijzersterk hervormend programma stuur ons een mail via deze link.
volg ons op Facebook